سیاهه

کلاس مجازی آموزش طراحی با مداد مقدماتی

کلاس مجازی آموزش طراحی با مداد مقدماتی

اینجا یک کلاس مجازی رایگان است برای آموزش طراحی مقدماتی با مداد که شامل موارد زیر است.
تاریخ شروع کلاس دهم آبان ماه 1393 بوده و نهایتا تا انتهای هفته سوم صبر می کنیم و اعضای جدید را می پذیریم یعنی تا تاریخ اول آذرماه 1393.آن هم بدلیل اینکه تجربه اول است.ان شاءالله از ترم آتی با شروع کلاس پذیرش جدید هم متوقف می شود.
آشنایی با سایه ها و جدول تنالیته ، ترسیم سایه های احجام اصلی شامل مکعب ها ، کره ، استوانه و مخروط ، ترسیم اشکال مات(شبیه کوزه ها ، چوب و ...) ، نیمه مات (شبیه بعضی پلاستیک ها ) ، اجسام فلزی( روی و آلومینیم و استیل و ...) ؛ اجسام شیشه ای ، پارچه و در نهایت ترسیم پرتره چهره به همراه جزئیات دقیق تری از آن.اعضاء کلاس هم باید قبلا اعلام آمادگی کنند و شرایط کلاس را بپذیرند.
مهمترین شروط شرکت در کلاس داشتن تعهد اخلاقی مبنی بر جدی گرفتن کلاس و تعهد بر انجام تک تک تمرینات و ایضا جرائمی که درصورت انجام ندادن باید بپذیرد.بعلاوه تهیه لوازمی که برای طراحی در این سطح لازم هستند.تعداد شرکت کنندگان هر دوره محدود است.استفاده عموم از وبلاگ آزاد است ، منتها اشکال گیری و دیدن تمرینات مختص اعضای کلاس است و از قبل اعلام می کنیم که با عرض پوزش امکان و وقت نظردادن درباره آثار و تمرینات دوستان خارج از کلاس وجود ندارد.باید صبر کنند یا رزو جا کنند برای دوره ی بعدی که بعدا اعلام می کنیم..استفاده از مطالب با ذکر منبع باشد و صرفا در فضای مجازی استفاده شوند نه در آثار مکتوب.

وسایل مورد نیاز برای کلاس که تهیه آنها ضروریست به شرح زیر است:

1- تخته شاسی A3 -

2- برگه سفید A3 - برای شروع حداقل 50 برگ -

3- مدادهای B6 و HB مارک CRETA COLOR(کرتا کالر) -
دونه ای 2500 تومان هستند.اگر گیرتون نیومد که احتمالا نمیاد مارک عادل (ترکیه ای ) یا استدلر اصل اگر بود و در نهایت FABLE CASTEL.

4- مداد تراش با کیفیت خیلی خوب-

5- مداد پاکن اتودی نوک باریک 9 میلی-

6- محو کن مارک لیزا ترجیحا- اندازه ش اندازه مداد معمولیه با همون قطر- بزرگتر نگیرید- 1500 تومان.

7- چراغ مطالعه - این را پشت گوش نندازید- ضروری ضروریست-

بایگانی

تمرین نخست- ترسیم جدول تنالیته

بسم الله الرحمن الرحیم.

توکل می کنیم به خدای توانا و حکیم و استارت کار را می زنیم.


درس اول:

برای شروع از ترسیم جدول 12 خانه ای تنالیته شروع می کنیم.

تُن چیه؟

تن به معنای خاکستری و جدول تنالیته هم جدولیست که انواع خاکستریها از خیلی ملایم تا خیلی غلیظ و تند در آن ترسیم می شوند.آدمهای معمولی معمولا می تواند حداکثر چهار پرده( زین پس به هر یک از درجات خاکستری ، یک پرده هم می گوییم) از خاکستریها را از هم تفکیک کنند اما یک طراح باید بتواند این دوازده پرده را از همدیگر براحتی- اگر به راحتی هم نه ، به سختی حداقل- تفکیک کند.

                                              جدول تنالیته

چند شیوه برای ترسیم این جدول وجود دارد.یک روش اینست که از خاکستریهای ملایم شروع کنیم و به ترتیب با فشار بیشتر مداد خانه های بعدی را بصورت جداگانه سایه بزنیم تا خانه آخر( همین که در شکل قبلی می بینید) این روش معمولا خالی از اشکال نیست؟ چرا؟(پاسخ بدین حتما)

 روش دوم که صحیح تر است و ما اجرا می کنیم اینست:


1-      یک جدول با 10 تا 12 خانه حدودا 2در 2 سانتیمتر ترسیم می کنیم و خانه اول را سفید نگه می داریم.بقیه خانه ها را بصورت یکدست یک سایه و خاکستری خیلی ملایم می زنیم.در حد همان خاکستری که برای خانه اول مورد نیاز است.

2-      با محو کن خیلی ملایم و در جهت عمود بر حرکت قبلی مداد سایه ها را یکدست می کنیم.درباره کار محوکن صحبت می کنیم.

3-      کار خانه ی دوم تمام است(اولی را سفید نگه داشته بودیم) . از ابتدای خانه سوم یک لایه ی دیگر کل جدول را تیره می کنیم با همان فشاری که سری قبل خانه ها را سایه زدیم نه بیشتر! و باز کل کار را – یعنی 9 خانه باقیمانده را- با محوکن یکدست می کنیم و به همین ترتیب تا خانه ی آخر.

                                        

فقط اشتباه برداشت نکنید من تو جدول دومی و سومی و چهارمی ؛ فقط دو سه تا خونه را سایه زدم نه همه رو.شما در هر مرحله  همه را تا آخر سایه می زنید.من فقط خواستم نمونه نشون بدم.

کار محوکن چیست؟

محوکن وسیله بسیار ساده ایست که از چند لایه کاغذ به هم فشرده درست شده است.وقتی با مداد جایی را سایه می زنیم از نگاه ما گرافیت یا همان کربن یا اثر مداد روی کل سطح پخش شده است اما اگر مثلا با میروسکوپ به آن سطح نگاه کنیم می بینیم که بین هر دو خط موازی فاصله ای خالی و سفید افتاده است که خطای چشم آنرا خیلی نمی بیند ولی همان سفیدی ها باعث می شود سطح یکدست سیاه نباشد.کار محو کن اینست که مقداری از سیاهی ها و گرافیت ها را از قسمتهای سیاه شده به داخل قسمتهای سفید منتقل کند و به این ترتیب سطح کاملا یکدست سایه زده شود.

        اثر محوکن             


الان احتمالا متوجه شده باشید که چرا باید در جهت عمود بر حرکت مداد ، محوکن را حرکت بدهیم؟ (پاسخ بدین)



نکته 1: اثر محوکن روی قسمتهای ملایم بیشتر دیده می شود تا روی قسمتهای تیره تر .چرا؟


نکته2: وقتی روی قسمتهای تیره تر مشغول سایه زنی هستین چون اثر مداد را با فشار ملایم مشاهده نمی کنید تحریک نشوید محکم تر فشار بدهید.این کار را خراب می کند و جاهایی بیشتر از حد معمول آن خانه تیره می شوند.این اشتباه رایج کارهای اول است.دقت کنید.


نکته 3: جهت سایه زدن هر بار متفاوت با بار قبلی باشد نتیجه بهتر خواهد بود.یکبار عمودی ، یکبار افقی و اغلب 45 درجه که راحتتر است و عمومی ترین شکل سایه زنیست.لازم هم نیست در هر حرکت مداد کل خانه ها سیاه شوند دو خونه دو خونه به نظرم راحتتر باشد.


نکته 4:کلا می توانید از یک مداد استفاده کنید.HB یا B6 ولی می شود تا کار سایه زنی چند خانه ابتدایی با HB و چندتای آخری را با B6 انجام داد.درباره اثر هرمداد به تفصیل صحبت خواهیم کرد.عجالتابدانید اثر مداد HB بسیار ملایم تر و کمرنگ تر از مداد B6 است.


نکته 5: دو شیوه اصلی و مرسوم برای دست گرفتن مداد وجود دارد.تصویر اول مشهور است به شیوه نوشتن - Writing method- که اکثر از همین شیوه برای نوشتن استفاده می کنیم و در آغاز طراحی نیز استفاده ی عمده ای دارد.برای کار روی جزئیات دقیق ( مثلا ترسیم ریزه کاریهای چشم) باید از این شیوه دست گرفتن استفاده کرد.

روش دوم که تصویر دومیست مشهور است به شیوه زیرِدست- Underhand method.اگر دقت کنید طراحان حرفه ای معمولا هنگام سایه زدن سطوح وسیع و درآوردن طرح کلی اشکال مداد را اینگونه در دست میگیرند.البته در آغاز کار برای شما استفاده از این شیوه سخت است ولی کم کم عادی می شود.عجالتا برای این تمرین از همان شیوه همیشگی استفاده نمایید.

                                   


                                                           شیوه دست گرفتن مداد

  

نکته 6: تخته شاسی را هم کاملا راست و مستقیم و عمودی در دست بگیرید و آنرا نچرخانید.

                                              


الان بهتر می توانید متوجه شوید که برتری اینگونه سایه زدن نسبت به روش قبلی(هر خانه را جداگانه سایه زدن) چیست.بگویید لطفا؟در این روش احتمال چه اشتباهی بسیار کم می شودیا حتی صفر می شود؟


تمرین:

 به چند تصویر طراحی شده با مداد- مثل تصاویر زیر- نگاه کنید و بصورت تقریبی بگویید که هر قسمت منطبق و متناظر است با کدام شماره از جدول خاکستری شما؟و آیا سایه های هر قسمت یکباره کشیده شده اند؟میخواهم با توجه به جدول 12 خانه ای که خودتان ترسیم کرده اید که از صفر - خاکستری صفر) تا سیاه کامل(خاکستری100) است با فلش هایی قسمت های خاکستری روی شکل را مشخص کنید و کنارش بنویسید مطابق است با کدام شماره از جدول شما? مثلا ابتدای ابروی سمت راست ( نزدیک چشم) خاکستری3 ، وسط ابروها خاکستری 5 و انتهای ابروها دوباره 3 و بهمین ترتیب.متوجه شدین؟حالا همه ی تصاویر را هم نه.حداقل دوتاشو انجام بدین.اینو نمیخواد برام بفرستین فقط بگین که انجامش دادین.

هرچه در یک شکل تعداد بیشتری از انواع خاکستری را استفاده کنیم شکل زنده تر و شبیه تر خواهد بود به مدل واقعی تا اینکه یکی دوتا سایه کلی بزنیم بره پی کارش.

سوال؟

آیا هنگام سایه زدن اشکال مختلف( طبیعت بی جان ، چهره و ...) از همین الگوی سایه زنی (از کم رنگ به پررنگ و بصورت لایه های روی هم و پرده به پرده) بهره می بریم یا نه ، مثلا اگر قسمتی از چهره تیرگیش به اندازه مثلا خانه شماره 8 جدول بود مستقیما همان مقدار سیاهی را یکباره اعمال می کنیم؟


سوال؟

استفاده عملی از تنوع تنالیته ها در چه مواردیست؟ راهنمایی(مثلا برای نشون دادن فاصله که یک جسم جلوتره و یکی عقبتر.در صفحه دوبعدی که امکان دیگه ای نداریم).بقیه شو شما بگین


 سوال آخر:

آیا می توان از خود محوکن بعنوان وسیله ای برای سایه زنی یک پرده خاکستری استفاده کرد؟یعنی آیا خود محوکن را همینجوری روی یک سایه بمالیم آن سایه یک پرده سیاهتر می شود؟


یک اصل کلی طراحی:

همیشه از کم رنگ به سمت پررنگ طراحی می کنیم.


یک تحقیق کوچولو اختیاری:

به نظرتون چرا بعضی آموزشگاهها استفاده از محوکن را برای هنرجوها مفید نمی دانند و بعضیهای دیگر خیلی هم مفید؟ هر دو گروه هم جالبه بدونید به یکدیگر انگ بیسوادی می زنند.



بعد از اینکه حداقل 5 جدول تنالیته کشیدین و رضایتتان جلب شد و امکان تفکیک بود می رویم سراغ تمرین بعدی که ترسیم سایه های احجام اصلیست.مکعب و کره و مخروط و استوانه.


تمرینات را و پاسخ سوالات را تا آخر هفته میخوام.برا پاسخ سوالات نیازی به سرچ و اینها نیست.برداشت خودتون میخوام بدونم اگر که صد در صد هم اشتباه باشه.

اگر قالب بهتری را - از قالبهای همین سرویس وبلاگی بیان- سراغ دارین که به کار ما بیاید بگین لطفا


این هم یه نمونه تر و تمیز از تمرینی که ما می خوایم ولی از محوکن استفاده نشده.کلمه کلیدی این تمرین هم value scales است اگر خواستین نمونه های بیشتری را ببینید در اینترنت که خیلی توصیه نمی شود در این مرحله.چون تنوع زیاده دچار سردرگمی می شوید.


                


خارج از متن:

شیوه ی ترسیم جدول تنالیته بسیار شبیه است به شیوه کار و تکنیک استفاده شده توسط شیطان است.شیطان هیچوقت نمی آید یکباره انسان را به انجام گناهی بدون زمینه های قبلی وادار کند.همینی که ما بخواهیم یک قسمت را مستقیما خاکستری شماره 8 بزنیم.خداوند از این کار و شیوه شیطان به خطوات یاد کرده است.یعنی وسوسه هایی که مرحله به مرحله و تدریجی شکل می گیرند و پرده به پرده قلب آدمی را سیاه می کند.توجیهات انسان در برابر نفس لوامه نیز هم همان کار محوکن را انجام می دهد که اگر اندک امیدی به نقاط سفیدی که هنوز دست شیطان به آن نرسیده مانده باشد این توجیه و بی خیالی انسان همانها را هم تیره می کند و تمام.تا قبل از زدن آخرین پرده سیاهی روی قلبمان به خود بیاییم بهتر است.

 

 

 

 

 

نظرات  (۲۵)

تست
test2
سلام

به به کلاس

بسیار بسیار مشعوف کردید ما رو از آغاز به کار کردن این کلاس. زیاد
ممنون از وقتی که می گذارید.

این هم وبلاگ بنده برای این کلاس.
امیدوارم به شاگردی قبول کنید حقیر را.

به نظرم قالب وبلاگ را طوری قرار دهید که توضیحات و پیوندها این بغل بیافتد، نه پایین.

پاسخ:
خواهش می کنم.دنبال قالبی هستم که عرضش بزرگتر باشه.
درود و سپاس بخاطر تلاش زیبای شما. مطالب خیلی خوبی بود، استفاده کردم.  امیدوارم همینطور خوب به مسیرمان ادامه دهیم، شاد و پیروز باشید.
پاسخ:
خوشحالم مفید بوده بخصوص برای شمایی که قبلا کار کردین.انتظار دارم نقدهای واقعیتون را هم بشنوم بدون ذره ای رودربایستی.می تونید خصوصی بگید اگر که فکر می کنید نمیشه عمومی گفت
  • مرجان بندباز
  • من امشب فقط فرصت کردم وبلاگ رو بسازم!
    نقد!....حقیقتا توی طراحی، هنوز اونقدر راه مونده که نرفتم،که ترجیح میدم بجای نقد فقط نظرم رو بگم،اون هم صادقانه! 
    پاسخ:
    خوبه باز
  • مرجان بندباز
  • من یک پیشنهاد دارم، لطفا بشنوید و اگر مفید بود به کار ببندید، پیشنهاد میکنم برای ارائه درس جدید، نمایش آثار در وبلاگ ها،زمان مشخص تعیین کنید،مثلا ما بدانیم که شنبه ها عصر درس می گیریم و نهایتا جمعه ها باید کار تحویل بدهیم،اینطوری زمانبندی ما و شما برای همراهی هماهنگ تر خواهد شد،البته ممکن است خودتان همین رویه را پی گرفته باشید و فقط فراموش کرده باشید به ما اعلام کنید.
    پاسخ:
    خیلی هم خوبه.البته فعلا چون میدونم خیلیها نرسیدن وسایلو بگیرن و عاشورا تاسوعا هم در راهه فقط خواستم یه نمونه از شیوه تدریس ببینند بچه ها که اگر دوست داشتند مشتاق تر بشن برای پیگیری
    سلام
    چه کلاس آماده به آموزشی:))
    پاسخ:
    شمام هستین دیگه؟
    چقدر جالب هست که وبلاگ جدید بنده نشون داده نشده در کامنت!!!
    http://naghshe-negar.blog.ir/
    بله متاسفانه قالب های بیان را چارچوب بندی کرده اند، یدونه رها و یله پیدا نمیشه.

    همین قالب از لحاظ عریض بودن خوب است.
    خواستید این ها رو هم امتحان کنید
    تحلیل، رنگارنگ 2، آرام 3، سریر 3، ترسیم.
    البته هیچ کدام خیلی جالب نیستن..

    با زمانبندی موافقم، خیلی خوب است.

    شاگردای دیگه کجان؟؟
    زود باشین دیگه.

    پاسخ:
    بعله.وقت تنگه.هفته ی اول را استثنائا منتظر خرید وسایل موندیم.از هفته بعد چوب و فلک درکاره.
    دیروز وقت نشد درست وحسابی متن رو بخونم
    الان دوبار جانانه خوندم

    خوب من محوکن ندارم! :(
    باید صبر کنم هر وقت خریدم بکشمو سوالارو که درک کردم جواب بدم
    اشکالی نداره؟
    میشه همون آخر هفته دیگه..
    بعد سوال هارو اینجا جواب بدیم یا وبلاگ خودمون؟

    چقدر سوال پرسیدین ماشالله، خدا زیادشون کنه. من که دوس دارم، بقیه رو نمی دونم.

    پاسخ:
    فعلا تو وبلاگ ما جواب بدین ببینیم کدوم روش بهتره؟آخه تمرینمون کم بود درعوض.سوالات هم که نمیخواین برین از جایی دربیارین.برداشت خودتونو میخوام.بجای محوکن میتونی از چند لایه دستمال کاغذی که رو هم فشرده می کنی هم استفاده کنی موقتا.طرز ساختش تو اینترنت هست.سخت نیست.حتی با انگشت هم می شود ولی خوب خیلی تمیز درنمیاد.بیشتر آقایون بی حوصله از انگشت به جای محوکن استفاده می کنند.

    سلام

    عکس تمرین رو گذاشتم وبلاگم. اینم سوال ها: 

    1. شیوه جدا کشیدن خانه های سایه ها خالی از اشکال نیست، چرا؟
    ج: من فکر می کنم به خاطر اینه که تفکیکش آسون میشه (در واقع مرزبندی شده) در حالی که داخل طرح باید طرح طوری باشه که مرز بین سایه ها مشخص نباشه. یکی دیگه هم اینه که خوب امکان داره یکی پررنگ و دیگری کمرنگ تر دربیاد و تیرگی و روشنی ها ترتیبش خیلی اصولی نشه.

    2. چرا محو کن رو عمود حرکت بدیم؟
    ج: خوب وقتی عمود حرکت بدیم جاهای خالی ای که بین هاشور باقی مونده پر میشه. (یجورایی برخلاف جهتی است که مداد رو کشیدیم)

    3. چرا اثر محوکن تو قسمت های تیره خیلی مشهود نیست؟
    ج: خوب تو قسمت های تیره دیگه جای خالی نمی مونه تا محوکن بخواد جولان بده اونجا.

    4: اثر اینطوری سایه زدن چیست (جداگانه نزدن سایه ها) ؟
    ج: اینطوری خیلی گاماس گاماس به سمت تیرگی میره و در واقع طبیعی تر جلوه میده (آخه چی بگم!!)

    5. تمرین رو سعی کردم و انجام دادم ولی نمی دونم درست بود یا نه (خوب سخت بود یکم فهیدن اینکه کدوم سایه مربوط به کدوم خونه جدوله) باید جدولو حفظ کنیم؟

    6. در طراحی از این نحوه سایه زنی استفاده می شه؟
    بله. این روش جواب میده. یهویی رنگ تیره بزنیم که واویلا میشه :)

    7. شیوه استفاده از جدول تنالیته؟
    دیکه خودتون گفتین چیزی واسه ما نمونده که! مونده؟ داریم اصلا؟ :)
    برای نشون دادن فرورفتگی ها و برجستگی ها. دور و نزدیک ها. نور و روشنایی.

    8. استفاده از محوکن برای ایجاد سایه؟
    آره فکر کنم بشه، امتحان نکردم. یعنی باید می کردم؟ :)

    تحقیق کوچولو: نمی دونم چرا؟ ولی من خودم به شخصه فکر می کردم دیدن همون جاهای خالی ای که از هاشور مونده طرح رو جالب می کنه. و در واقع اون بافت رو دوست دارم. خوب محو کن شاید کار رو طبیعی تر جلوه بده. و اگر حرفه ای باشی شاید با یک عکس سیاه و سفید مو نزه طرحت. آموزشگاه ها هم بالاخره حرفی باید برای گفتن داشته باشند. واقعا چراییش رو نمی دونم.

    دو تا نکته:
    1. من زورم میومد تخته شاسی رو روبروم بگیرم. همش میچرخوندم. 
    2. من نمی دونستم توی طراحی از کم رنگ به تیره میان. جالب بود. چون خودم همیشه از تیره میومدم کم رنگ. ممنون


    پ.ن: خودتون اینقدر سوال پرسیدید، دیگه باید جور خوندنش رو هم بکشید :) البته من کوتاه جواب دادم.
    پاسخ:
    مرسی .پاسخ بقیه را هم که دیدیم یکدفعه صحیحشون می کنم.
    بچه ها این شکل آخری را هم که اضافه کردم ببینید لطفا.نمونه بسیار قابل قبولی از تمرین.البته از محوکن استفاده نشده در این تمرین.

    چند شیوه برای ترسیم این جدول وجود دارد.یک روش اینست که از خاکستریهای ملایم شروع کنیم و به ترتیب با فشار بیشتر مداد خانه های بعدی را بصورت جداگانه سایه بزنیم تا خانه آخر( همین که در شکل قبلی می بینید) این روش معمولا خالی از اشکال نیست؟ چرا؟(پاسخ بدین حتما(

    جواب: اشکال روش اول در این است که نمی دانیم فشار روی کاغذ باید چقدر باشد و ممکن است یک پرده در فاصله ی بین دو پرده ،از قلم بیفتد.

    اثر محوکن روی قسمتهای ملایم بیشتر دیده می شود تا روی قسمتهای تیره تر .چرا؟

    جواب: اثر محو کن روی قسمت های روشن تر به این دلیل دیده می شود که محو کن قسمت های روشن را پر می کند

    آیا هنگام سایه زدن اشکال مختلف( طبیعت بی جان ، چهره و ...) از همین الگوی سایه زنی (از کم رنگ به پررنگ و بصورت لایه های روی هم و پرده به پرده) بهره می بریم یا نه ، مثلا اگر قسمتی از چهره تیرگیش به اندازه مثلا خانه شماره 8 جدول بود مستقیما همان مقدار سیاهی را یکباره اعمال می کنیم؟

     

    جواب: فکر می کنم در مورد تازه کار ها بله هست . اما وقتی به مرحله ای از توانایی می رسیم که بتوانیم تشخیص دهیم پرده ها را از هم، دیگر نیازی به این کار نباشد و بتوانیم همان اندازه تیرگی پرده را مستقیم بزنیم. البته من فک می کنم این کار که از کم رنگ به پررنگ بریم کارو تمیز تر می کنه.(یه چیز بگم: نکته ی اصلی فک کنم داره میگه جواب این سوال بله هستJ))))

    استفاده عملی از تنوع تنالیته ها در چه مواردیست؟ راهنمایی(مثلا برای نشون دادن فاصله که یک جسم جلوتره و یکی عقبتر.در صفحه دوبعدی که امکان دیگه ای نداریم).بقیه شو شما بگین

    جواب: فک می کنم هرجا پستی بلندی ای در شکل وجود داشته باشه و فاصله و زاویه ی نور از جسم به گونه ای باشه که سایه های مختلف بشه زد. مثلا جسم روی لبه ی سکویی بوده و از لبه ی سکو جلوتر قرار گرفته باشه در این حالت سایه ی جسم در قسمت زیرین سکو تا زمانی که به نور برسه از پرده های مختلف تشکیل شده. (امیدوارم توضیحم قابل فهم بوده باشه J)

    آیا می توان از خود محوکن بعنوان وسیله ای برای سایه زنی یک پرده خاکستری استفاده کرد؟ یعنی آیا خود محوکن را همینجوری روی یک سایه بمالیم آن سایه یک پرده سیاهتر می شود؟

    جواب: در مورد محو کنی که قبلا استفاده شده این کارو انجام میده. ولی در مورد قسمت های تیره تر زیاد مشخص نیست. ولی در مورد پرده های روشن تر مشخص می کنه که خود محو کن رنگ میده.

    تمرین را هنوز انجام نداده ایم تنالیته را کشیده ایم ولی روی A4 باید برویم A3 را خریداری نماییم

    پاسخ:
    مرسی.پاسخها را یکباره بعد اینکه همه گفتن میدم.بجنبین یه ذره.یه پنج تا جدول بوده دیگه!
    آخجون من اینجا شاگرد خصوصیم، چون بقیه ای در کار نیست .... خخخخخخ

    دوستان نمیایین!!؟؟
    اینجوری شل و ول؟؟
    استاد فلک و شلنگ خیس رو آماده کنید.. :)


    نگار تو که زرنگ بودی..
    پاسخ:
    آره واقعا.باید تو شیلنگه آب بریزم بعد دوسرشو چوب پنبه و بعد بزارم تو یخدونی یخ بزنه بعد بزنم پشت دستشون!
    شاید رایگانه اهمیتی نمیدن بچه ها!؟میخواین پولیش کنیم جدی بگیرین!؟والا؟!!!!!!!!!
    چی بگه آدم!
    دوربین گوشی مان بی کیفیت است
    اما عکس با کیفیتش در راه می باشد(فعلا عکس بی کیفیت را ملاحظه کنید)
    علت تاخیر عکس بوده
    نه انجام تمرین :)
    مثل احلام جان خوش سلیقه هم نیستیم
    پاسخ:
    دیدم.جداگانه به نظر میرسیدن
    مگه اینجور نیست که
    اول 11 خونه رو سایه می زنیم
    بعد 10 خونه و به همین ترتیب
    مگه غیر از اینه؟
    اگه به صورت دیگه ایه میشه توضیح بدید
    شاید اشتباه فهمیدم
    پاسخ:
    همینه ولی شما جداگانه سایه زدین و این از مرز سفیدی بین خونه ها مشخصه.مخصوصا جدول اولیتون.حالا اگه شارژر دوربین عکاسیمون را پیدا کردم یا خریدمش یه فیلم کوتاه میگیرم و میذارم که شبهه از بین بره

    سلام
    من محوکن که میزنم از خونه چهارم به بعد اونقدر تیره میشه که اصلا نمی تونم ادامه بدم!
    یعنی بلد نیستم از محوکن استفاده کنم؟
    یعنی زیاد فشار میدم؟
    بدون محوکن کشیدم، خیلی خوب شد.
    پاسخ:
    محوکن را خیلی آروم استفاده میکنن .احتمالا به همون نرمیی که محوکن را خانمها روی صورت و پنکک و اینا استفاده میکنن نه شدیدتر.هدف فقط انتقال سیاهی از یک سمت به اطرافشه نه اینکه باهاش سیاهی جدیدی ایجاد کنیم.احتمالا شما زیادی فشار میدن دستتونو.
    ببینید اگر هم فشار مداد و هم محو کن در تمام خونه ها یکسان باشد منطقی همینه که وقتی از خانه های جلویی یک لایه تیرگی اضافه می کنیم اون خون های جلویی یک پرده تیره تر شوند.مگر غیر اینه؟
    سعی می کنم یک ویدئو بزارم.
    از خونه سوم چهارم به بعد خیلی به محوکن نیازی نیست اگر فکر می کنید این شکلی بهتر در میان.
    نه ،گرفتم درس رو..
    فقط همین کم و زیاد کردن ها رو آدم بلد نیست..
    من هم مداد رو محکم فشار میدم و هم محوکن..
    ما پنکک نمیزنیم ببینیم چطوریه! :))))
    الان یه چهارتایی کشیدم تا دستم راه بیافته.با محوکن و بی محوکن.
    می ذارم عکساشو تا شب میبینید..

    تمرین جدید اومد و قیافش که سخته.
    پاسخ:
    لابد من استفاده کردم!
    اگه استفاده کرده بودین یا دقت کرده بودین وقتی بقیه استفاده میکنن الان کار راحت بود!!
    من دارم مهمون داری میکنم..... :(
    پاسخ:
    یاد یکی از معلمای دبیرستانمون به خیر.میگفت مهمون داشتم ، بارون بارید ، کوچه آسفالت نبود ، مادربزرگم مریض شده بود ، شکم داییم درد میکرد ، دختر همسایه مون طلاق گرفته بود و ...هیچ کدام از اینها را نداریم.
    برای بار نخست از جانب من یه ترکه پیدا کنید و بدین دست یه طفل نابالغ دل رحم 5 ضربه به نیابت از من بزنه پشت دستتون!
    دفعات بعدی به ترتیب اون طفله میشه بالغ و غیر دل رحم ، ترکه خیس میشه تا ... نهایتا میدیمتون دست یکی از اعضای داعش تنبیه را بر عهده بگیره با آتش به اختیار!
    6 روز وقت داشتین.یه روزش مهمون بوده نه دو روز ش نه سه روز نه ..نه شش روز که!
    :)))))
    دیدیم دست مردم...
    ولی همچین بی فشارم نیست پنکک..

    دیدین جدول تنالیته های بعدی رو؟
    چطور بودن؟
    برم تمرین بعدی؟
    پاسخ:
    آره.خوب بود.منظور که عکس نزدیک تر همون قبلیا دیگه؟برین تمرین بعدی.نگران نباشین.این سایه زدنها را صد دقعه دیگه باهاشون کار داریم و تمرین می کنید..حتی تو همین درس دوم
    به نظرم وقتی هر خانه به تنهایی خاکستری شود احتمال اینکه نتوانیم فشار دست را کنترل کنیم زیاد است و ممکن است پرده های خاکستری  قابل کنترل نباشند و شبیه هم شده یا اختلاف زیادی از هم پیدا کنند.
    حرکت عمود محو کن باعث پر شدن کامل فضآهای خالی می شود. 
    اثر محو کن در خانه های روشن بیشتر است چون فضای خالی بیشتری وجود دارد تا پر بشود اما در خانه های تیره تر فضا رو به اشباع می رود.
    پاسخ:
    صحیح است
    من حواسم به تغییر جهت سایه زدن نبود،همه رو افقی زدم جز خونه ی آخر! 
    راستی محو کن رو هم تمیز می کنیم؟ یا مثل مداد نوکش رو می تراشیم؟ من اولین باره ازش استفاده می کنم.
    پاسخ:
    خیلی لازم نیست.
    به نظرم در طراحی هم از روشن به تیره حرکت می کنیم و هر چه مهارت نا بالاتر باشه از تنوع خاکستری های بیشتری در کار بهره می بریم.
    استفاده از تنالیته علاوه بر پرسپکتیو،حجم رو هم به ما میده و جلوه بصری بهتری رو به نمایش می گذاره.
    بله به نظرم خود محو کن هم ابزار مناسبی برای سایه زدن است، حتی با کنترلی بهتر از هاشور های دستی.

    پاسخ:
    خوبه
    به نظرم استفاده از محو کن تمرکز و صبر و دقت بیشتری میخواد و در طراحی های سرعتی کاربرد نداره، من توی دو تا آموزشگاه بود اما از این وسیله اصلا استفاده نمی کردند. شبیه سازی رو کلا کار بازاری می توانستند و فاقد ارزش هنری! حقیقتش من هم از این مدل کار زیاد خوشم نمی اومد و دستم به کار نمی رفت، اما حالا توی دانشگاه همین سبک رو از ما میخوان!
    پاسخ:
    پس ما آکامیکه روشمون؟!
    تا اینجا بله،و سپاس بسیار!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی